Vážení rodiče,
jako každý rok si Vás dovolujeme informovat o školním preventivním programu proti šikaně, jeho celé znění najdete zde na webových stránkách školy.
Velmi si vážíme toho, že máte v naši školu důvěru a spolupracujete na rozvoji svého dítěte právě s námi. Snažíme se, aby u nás byly děti jak ve fyzickém, tak v psychickém bezpečí a děláme pro to maximum. Nicméně i ta nejlepší škola není zcela imunní proti výskytu šikanování. Proto chceme být připraveni zachytit případné ubližování silnějších slabším hned v počátku a účinně takové bezpráví zastavit. S tímto záměrem jsme vytvořili program proti šikanování. Jeho důležitou součástí je spolupráce nás pedagogů s Vámi – rodiči.
Prosíme Vás proto o pomoc. Kdybyste měli podezření či dokonce jistotu, že je Vašemu dítěti ubližováno, bezprostředně se na nás obraťte (na třídního učitele, školního metodika prevence či ředitele školy). Níže naleznete i seznam varovných příznaků, které mohou se šikanou souviset. Pokud byste se z jakéhokoliv důvodu chtěli v této záležitosti obrátit na školu anonymně, můžete tak učinit na stránkách www.nntb.cz* nebo prostřednictvím mobilní aplikace. Vaši informaci budeme brát velmi vážně a situaci budeme odborně a bezpečně řešit.
Děkujeme za spolupráci!
Mgr. Kateřina Nedomová
školní metodička prevence
* NNTB – Nenech to být” je internetový systém a mobilní aplikace bojující proti šikaně a vylučování z kolektivu na školách po celé ČR. S podporou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy přinášíme efektivní způsob odhalování těchto problémů ještě v jejich zárodku. To vše za spolupráce s Pedagogicko-psychologickou poradnou Brno a Linkou bezpečí, která aktuálně řeší veškerou administraci, schvalování škol, technickou podporu a obecnou komunikaci. Naše škola se do tohoto projektu zapojila a vytvořili jsme tak další komunikační kanál, přes který se můžete na školu obrátit. Veškerá oznámení jsou anonymní a putují do mailu školnímu metodikovi prevence a výchovnému poradci.
Varovné příznaky šikany, které mohou pozorovat rodiče
(1) Za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi.
(2) Dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by se telefonovalo apod.
(3) Dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem.
(4) Nechuť jít ráno do školy (zvláště když dříve mělo dítě školu rádo).
(5) Dítě odkládá odchod z domova, případně je na něm možno při bedlivější pozornosti pozorovat strach.
(6) Ztráta chuti k jídlu.
(7) Dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí o dovoz či odvoz autem.
(8) Dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu).
(9) Usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. „Nechte mě!“
(10) Dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně.
(11) Dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objeví výkyvy nálad, zmínky o možné sebevraždě. Odmítá svěřit se s tím, co je trápí.
(12) Dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma krade peníze.
(13) Dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí.
(14) Dítě je neobvykle, nečekaně agresívní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje i zlobu vůči rodičům.
(15) Dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma. Své zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat (manipulace s teploměrem apod.)
(16) Dítě se vyhýbá docházce do školy.
(17) Dítě se zdržuje doma víc, než mělo ve zvyku.