Rámcový plán činností školy

Rámcový plán hlavních školních a mimoškolních činností

Základní škola Charlotty Masarykové, Praha 5 – Velká Chuchle

školní rok 2024/2025

 

Vize školy

Sebevzdělanější člověk bez lidských hodnot je člověkem jen napůl.

Mezi nejdůležitější hodnoty školy řadíme zejména úctu a respekt k druhým, čestnost, přímost a pravdomluvnost, spolehlivost, ohleduplnost a pomoc druhým. Školu mají opouštět děti nejen vzdělané, ale i hodnotově pevné.

 

Koncepce rozvoje školy PODKOVIČKA SPOLU

PODKOVIČKA – přátelství, odpovědnost, dobrý úsudek, komunikace, organizování, vytrvalost a úsilí, iniciativa a pružnost, čestnost a smysl pro humor, kooperace, aktivita a zvídavost – pilíře školního vzdělávacího programu „Podkovička“, kterou jsme v rámci slova SPOLU rozšířili o nové strategické cíle rozvoje školy.

SPOLU – sport – ve zdravém těle zdravý duch, profesní pedagogický rozvoj, osobnostní rozvoj a wellbeing, lidé – každý má své individuální potřeby, účast a participace.

 

Cílem je, aby vzdělání a výchova žáků probíhala v podnětném a sociálně bezpečném prostředí podle jejich individuálních potřeb.

V letošním školním roce budeme klást důraz na rozvoj IT dovedností, pohybových dovedností, rozvoj finanční i přírodovědné gramotnosti. I nadále se budeme zaměřovat na výuku moderních dějin a posilování čtenářské dovednosti.

 

Připravované projekty a ostatní aktivity ve školním roce 2024/2025:

  1. Projekty

 

V rámci posilování mezitřídních vztahů a dobrého klimatu školy bude pokračovat projekt Patroni a patrončata, který se stal na naší škole tradicí a letos bude probíhat již po šestnácté. Starší děti v něm nejrůznějšími způsoby pečují o ty mladší. S prvňáčky navazují kontakt už v mateřské školce jejich budoucí patroni, připravují pro ně dětský den, chodí jim předčítat z knížek. Ve škole pak tato spolupráce pomáhá na principu peer efektu se začleněním prvňáčků do školního prostředí. Třídy patronů a patrončat se potkávají při nejrůznějších příležitostech během celého školního roku, starší děti pro malé připravují různé soutěže, ale mohou i pomáhat při výuce.

Projekt „Čtení nás obohacuje“ je tradičním projektem realizovaným v chuchelské škole. Smyslem je podpora čtenářství na prvním a druhém stupni naší školy a rozvoj čtenářské gramotnosti dětí s cílem porozumět psanému textu, orientovat se v něm, používat efektivně psaný text, přemýšlet o něm a rozvíjet tak svůj potenciál a zvyšovat své vědomosti.

Pozitivní vztah ke čtení bude podporován a posilován následujícími aktivitami:

  • pravidelné čtenářské dílny a čtenářské výzvy v rámci hodin literatury
  • besedy o autorech a jejich tvorbě
  • návštěvy knihoven s předem připraveným programem
  • Charlottina čítárna ve školní knihovně otevřena pro žáky o velkých přestávkách
  • projektové metody výuky s přesahem do sféry filmu a divadla a podpory moderních způsobů uměleckého projevu
  • zapojení do recitační soutěže Poetické setkání
  • nabídka 3 divadelních představení Klubu mladého diváka
  • čtení rodičů dětem a čtení patronů a patrončat
  • možnost objednat si knihy ve škole v rámci Knižního klubu
  • knihobudka a čtenářské koutky v prostorách školy

 

Žáci osmého ročníku budou pokračovat v projektu „S rodičem do práce“, který je zaměřen na podporu budoucí profesní orientace žáků. Do osmého ročníku je zařazen proto, aby měli žáci v deváté třídě snadnější výchozí pozici při výběru střední školy. Součástí projektu jsou workshopy s dospělými (z řad rodičů a příznivců školy) ve třídě, exkurze v různých firmách. Cílem je strávit 1 pracovní den s rodičem přímo na jejich pracovišti, kde si žáci ujasní svou představu o náplni a možnostech nejrůznějších profesí. Na závěr projektu žáci prezentují své zkušenosti z pobytu ve firmách. Do školy zveme i dobrovolníky z databáze projektu Den pro školu.

 

V tomto školním roce budeme pokračovat s projektem Kouzlo animace. Letos se v rolích mentorů zapojí do projektu žáci 9. ročníku, kteří v rámci hodin výtvarné výchovy budou seznamovat s principy animace svá patrončata, žáky 4. ročníku. Budou je učit, jak oživit modelínu, jak připravit storybook, vytvořit si své loutky a ty pak rozpohybovat. Společně také navštíví školní animační dílnu. Animaci se také budou věnovat 2 oddělení školní družiny, konkrétně děti ze 3. ročníku. Ty se v rámci některých aktivních střed seznámí s prostředím školní animační dílny a se základy animace.

 

Projekt EVVO

Ve školním roce 2024/2025 naše škola bude pokračovat v úspěšném projektu „Ekohlídky“, v němž jednotlivé třídy udržují pořádek v okolí školy.

V průběhu ledna bychom rádi uskutečnili „Den bez batohů“, kdy se do školy žáci, ale i učitelé vydají netradičně bez aktovek a batohů. Tento den má upozornit na to, že ne vždy je nutné kupovat nové věci, ale lze použít to, co máme již doma.

V návaznosti na tento den bychom rádi do školy pozvali organizaci EkoDolan, která se zaměřuje na ochranu životního prostředí přes úklidové akce. Dále bychom rádi pokračovali ve spolupráci s organizací Lesy hlavního města Prahy na několika projektech, např. sázení stromů, výlov rybníků, výroba ptačí budky, krmení zvířat v zoo koutku Malá Chuchle apod.

Na jaře se opět zúčastníme celorepublikové akce Jeden svět. Tento projekt se zaměřuje nejen na ekologická témata, ale řeší i témata sociální apod.

Projekt Patronáty, který zaštiťuje Skautský institut, je zaměřen na ochranu přírody. Třída se ve spolupráci s odborníkem a správcem přírodně cenného území stará o vybrané místo ve svém regionu a zároveň se o něm dozvídá cenné informace. Naše škola je do projektu zapojena od roku 2022. Deváté třídy vystřídali prvňáčci, obě páté třídy pokračují v péči o území lomu pod Homolkou dále.

 

Projekt „Velikonoční jarmark“ – tohoto projektu se aktivně účastní žákyně a žáci 4. ročníku. Cílem projektu je uvědomit si smysl velikonočních svátků a posílit v dětech potřebu uchovávat tradice. Projekt propojuje učivo vlastivědy, přírodovědy, českého jazyka (posiluje komunikační dovednosti) a matematiky (rozvíjí finanční gramotnost). Součástí projektu je prezentace školy (výstava a prodej výrobků) v době pořádání jarmarku (v úterý 15. dubna 2025).

 

Projekt polytechnika

„Poznávejme řemesla“ je název spolupráce se Střední školou uměleckou a řemeslnou Nový Zlíchov, při níž se zaměřujeme na realizaci vzdělávacího oboru Člověk a svět práce, konkrétně na rozvoj technických dovedností pro žáky 6. ročníku.

 

Projekt „Práce se dřevem“ pro 2. ročník v rámci pracovních činností bude zaměřen na základní dovednosti práce se dřevem.

 

Projekt „Škola školce – školka škole“ je určen pro předškolní děti a žákyně a žáky ZŠ. Děti z 5. ročníku připraví pro děti z mateřské školy – svá budoucí patrončata program v areálu chuchelské školky a společně tak oslaví Den dětí. Akce je plánována na 31. května 2025.

 

Sportovní projekt (Olympiáda)

V návaznosti na letošní olympijské hry proběhne také naše školní olympiáda. Každá třída bude reprezentovat vymyšlenou zemi a vyšle své sportovce, kteří se utkají v 6 disciplínách. Jednotlivé země budou mít své vlajky, dresy a hymny, které předvedou na zahajovacím ceremoniálu. Tato akce je plánovaná na začátek října a proběhne ve 2 dnech. Projekt má přesah do mnoha školních předmětů. V dějepisu se žáci podívají na historii olympijských her, ve výtvarné výchově či pracovních činnostech si vyrobí své vlajky, v českém jazyce se budou věnovat životopisům slavných sportovců, ve fyzice či matematice si mohou procvičit převody jednotek délky jednotlivých disciplín apod.

 

Ve školním roce 2024/2025 se v 1. – 4. ročníku realizují celoroční projekty, které budou rozvíjet a podporovat samostatnost a spolupráci žáků a budou se prolínat mezi jednotlivými předměty.

Děti z 1. ročníku se ve 2. pololetí budou věnovat projektu Lesní čarování aneb Lexikon lesních skřítků. Děti budou poznávat život v lese prostřednictvím přímého pozorování a hraní v terénu i na základě pobytových znamení. Vžijí se do konkrétního živočicha, zkusí svět vnímat jeho očima a své zážitky zaznamenávat do Lesního deníku. Celým projektem je budou provázet jako rádci lesní skřítci.

V rámci celoročního projektu Zvyky a tradice se děti 2. ročníku seznámí s významnými dny a tradicemi, které se k nim vážou. Poznají svátek sv. Martina, tradice adventního času, svátek Tří králů, Masopust, Velikonoce, svátek Čarodějnic a vše zakončíme Svatojánskou nocí. Děti se budou s jednotlivými tématy seznamovat prostřednictvím tematického opakování učiva matematiky, českého jazyka, prvouky a pracovních činností. Každý zvyk či tradice bude doprovázen seznámením s říkadly, básněmi, tanci, výrobou tradičních předmětů, hraním scének apod.

V rámci celoročního projektu Tradiční řemesla se žáci 3. ročníku postupně seznámí se sklářstvím, mlynářstvím, perníkářstvím, kovářstvím, mydlářstvím, voskařstvím. Projekt bude propojen i s tematicky zaměřeným opakováním učiva z matematiky, českého jazyka, promítne se i do pracovních činností. S každým řemeslem bude spojené praktické seznámení (např. návštěva skláře, mlýna, kovárny apod.)

  1. ročník se v projektu Vlastivědné vycházky, který bude realizován ve 2. pololetí školního roku, zaměří v rámci výuky vlastivědy na dějiny. Děti budou během vycházek putovat historií v nejbližším okolí. Témata vycházek budou: Oppidum Zbraslav a Zbraslavský zámek, Domovní znamení nebo Pražský hrad.

 

  1. Školní i mimoškolní aktivity

 

Prevence rizikového chování bude ve školním roce 2024/2025 realizována prostřednictvím těchto akcí a opatření:

  • Adaptační kurz 5. ročníku
  • Spolupráce s o.p.s. Magdaléna – prevence rizikového chování (kouření, alkohol, jiné návykové látky, kyberšikana a internetová bezpečnost, sebepoškozování, sebepřijetí), upevňování třídních kolektivů
  • Spolupráce s lektorem Vítem Hrbáčkem, přednostně na druhém stupni
  • Spolupráce s lektorkou Mariannou Bergerovou, pouze na prvním stupni
  • Vedení třídnických hodin
  • Stávající zapojení do programu Nenech to být
  • Schránka důvěry přístupná v prostorách školy, nástěnka prevence
  • Peer program k internetové bezpečnosti – interaktivní program, lektorsky vedený vyškolenými studenty střední školy (digitální wellbeing, kyberšikana, kybergrooming)
  • Spolupráce s rodiči – informace na třídních schůzkách a prostřednictvím webových stránek (sekce Prevence)
  • Spolupráce s Policií ČR – přednášky pro všechny třídy
  • Spolupráce s dopravní policií – 2. – 5. ročník Besip
  • Projekt Patroni a patrončata – posilování vazeb napříč třídami (celý školní rok)
  • Spolupráce s Národní iniciativou pro život, Plzeň, témata Dobrodružství dospívání (pro 5. třídy) a Nečekaná těhotenství (pro 9. třídy)
  • Schránka důvěry přístupná v prostorách školy

 

Dopravní výchova na 1. stupni je zařazena do učiva prvouky i přírodovědy. Děti se učí povinnosti chodce i cyklisty, učí se, jak má být vybaveno kolo, jaké vybavení má cyklista, poznávají dopravní značky, řeší dopravní situace a učí se hledat v jízdních řádech. Mimoškolní akce s tematikou dopravní výchovy jsou realizovány s ohledem na věk a znalosti dětí. Ve školním roce 2024/2025 bychom rádi opět navštívili policejní muzeum. Třetí a čtvrté třídy prvního stupně získané dovednosti aktivně využijí na dopravním hřišti pod dohledem dopravního policisty. Ostatní třídy si prohlédnou vybrané expozice policejního muzea. Pro první třídu plánujeme objednat divadelní představení s dopravní tematikou.

Akce „Helpík“ probíhá díky stejnojmenné organizaci zabývající se vzděláváním v oboru první pomoci. Ve druhé polovině března by měly třídy 2. stupně projít kurzem první pomoci, který žáky učí, jak se chovat v krizových situacích. Třídy 5. ročníku vyšlou opět svá družstva do soutěže o Helpíkův pohár. Jedná se o tradiční branný závod, jehož součástí jsou stanoviště se zdravotními úkoly, které žáky prověří, zda umí své znalosti z oblasti zdravovědy využít v praxi.

 

V průběhu tohoto školního roku se žáci chuchelské školy zúčastní sportovních soutěží dle nabídky DDM Praha 5.

 

Plavecký výcvik v rozsahu 20 lekcí bude probíhat pro žákyně a žáky druhého ročníku od 28. 11. 2024 do 20. 2. 2025, pro žáky třetího ročníku od 12. 9. 2024 do 21. 11. 2024 v plavecké škole „Velryba“ v plaveckém centru na Barrandově.

 

Kurz bruslení v Černošicích pro žáky 1. ročníku je plánován na začátek 2. pololetí.

 

V zimních měsících bychom rádi využili nabídky zimního stadionu v Černošicích a společně si zabruslili. Termíny návštěv ledové plochy budou upřesněny dle domluvy se správou stadionu. Předpokládané měsíce návštěvy ledové plochy – leden, únor 2025.

 

Sportovní kurzy

Cyklokurz se bude letos realizovat v této podobě poprvé. Je určen pro zájemce ze 7. ročníku. Kurz se měl konat v září, ale kvůli povodním musel být zrušen. Plánujeme přesun na jaro 2025.

 

Realizace lyžařského/snowboardového kurzu bude záviset na počasí. Kurz je určen pro žáky 8. ročníku a je plánován na březen.

 

Memoriál Jaroslava Haunera – 3. 6. 2025 proběhne memoriál Jaroslava Haunera, orientační závod zaměřený na pohybové dovednosti a ochranu člověka za mimořádných událostí. Je pojmenovaný po Jaroslavu Haunerovi – nejmladší oběti květnové revoluce 1945 ve Velké Chuchli.

 

Výuka moderních dějin je v 9. ročníku podpořena exkurzemi do míst pro české dějiny klíčových, která mají u žáků prohloubit pochopení historických událostí 20. století. Jedná se o celodenní návštěvu Terezínské pevnosti a Muzea ghetta a komentovanou prohlídku Památníku heydrichiády. Jednou za 4 roky škola organizuje 2denní zájezd do Osvětimi, Krakova a Veličky. Díky spolupráci s Post Bellum se žáci účastní prožitkového workshopu Den, kdy se mlčelo.

 

Prezentace závěrečných prací žáků 5. ročníků proběhnou 20. a 21. 5.  2025 v dopoledním čase. Děti z pátých tříd si budou vybírat svá témata podle zájmů a oporou při vypracování jim budou zejména jejich rodiče. Ve škole budou v rámci hodin českého jazyka konzultovat se svými třídními učitelkami průběh tvorby svých závěrečných prací. Budou si moci vybrat, zda vytvoří poster (výukový plakát), nebo klasickou prezentaci v PowerPointu.

 

Prezentace závěrečných prací žákyň a žáků 9. ročníku proběhnou 28. 5. – 29. 5. 2025

Během 1. pololetí si žáci vyberou témata ke zpracování. Odevzdání závěrečné práce podle dohodnutých pravidel bude nutno uskutečnit ve stanoveném termínu (do pátku 16. května 2025) vedoucímu závěrečné práce. Žáci budou muset zpracovat své téma a současně dodržet přesný rozpis konzultací u jednotlivých vyučujících. Žáci se budou v hodinách českého jazyka věnovat například tomu, jak správně citovat, jak se píše úvod a závěr takové práce a v neposlední řadě budou pracovat na svých prezentačních dovednostech. V hodinách informatiky si žáci zopakují a prohloubí své znalosti práce se soubory Word a PowerPoint.

 

Matematická olympiáda pro 2. – 5. ročník se bude konat ve 2. pololetí tohoto školního roku.

 

Olympiády pro 2. stupeň budou realizovány v závislosti na nabídce Domu dětí a mládeže pro Prahu 5 a zejména pak dle zájmu dětí. Plánujeme zorganizovat školní kola olympiád např. z českého a anglického jazyka, dále geografickou či dějepisnou olympiádu apod. Nejlepší žáci budou vysláni, aby reprezentovali naši školu v obvodních a krajských kolech.

 

Testování SCIO:

  • pro 3. roč., Český jazyk, Matematika
  • pro 5. roč., OSP (Obecné studijní předpoklady)
  • pro 7. roč., Český jazyk, Matematika, Anglický jazyk
  • pro 9. roč., Národní testování: Český jazyk, Matematika, OSP

 

Recitační soutěž „Pražské poetické setkání“ se uskuteční v týdnu 18. – 29. 11. 2024 s pozvaným hostem v prostorách chuchelské školy.

 

Každoroční prosincové akce jsou naplánovány v těchto termínech:

  • Zahájení adventu – pondělí 2. prosince 2024
  • Mikuláš – čtvrtek 5. prosince 2024 (Zodpovídá: p. uč. Bošková)
  • Vánoční dílny – úterý 6. prosince 2022 (Zodpovídají: p. uč. Bošková, p. Fryšová, TU)
  • Předvánoční setkání rodičů a žáků– čtvrtek 19. prosince 2024 od 17 hodin

(Zodpovídají: p. uč. Kadlecová, p. uč. Nedomová + TU 1. a 6. ročníku)

 

Fotografování žáků je plánováno na jaro 2025.

Školy v přírodě jsou plánovány v termínech:

  1. stupeň: 12. – 16. 5. 2025; 19. – 23. 5. 2025; 16. – 20. 6. 2025
  2. stupeň: 16. – 20. 6. 2025

 

V posledním červnovém týdnu proběhne slavnostní rozloučení s absolventy školy.

 

Již od roku 2016 funguje v rámci školních aktivit zájmový kroužek redakce časopisu Hlásná trouba, který navazuje na tradici školních časopisů vydávaných na naší škole. Redaktoři Hlásné trouby průběžně publikují své články v redakčním systému Schoolpressclub.com na internetu a několikrát ročně vydávají tištěný zpravodaj.  V letošním školním roce by žáci 9. A rádi využili možnosti v redakčním systému Schoolpressclub.com vytvořit svou třídní ročenku.